BAHAYA Soya Yang Patut Diketahui. Perlu Pilih NON-GMO?

GMO (Genetically Modified) bermakna organisma diubahsuai secara genetik, yang merupakan organisma  yang dicipta oleh ahli-ahli sains . Para saintis telah mengkaji banyak risiko kesihatan dan alam sekitar dengan makanan yang diubahsuai secara genetik (GMO). Oleh itu negara-negara seperti di Amerika Syarikat, Kanada, Eropah dan Jepun mengawal ketat kemasukkan makanan yang berasaskan GMO dan cenderung memilih makanan yang tidak diubahsuai secara genetik (NON-GMO).


Apa yang dimaksudkan makanan diubah secara genetik (GMO)?
Ahli saintis akan mengeluarkan satu atau lebih gen daripada DNA organisma lain, seperti bakteria, virus, atau haiwan, dan seterusnya DNA tersebut  digabungkan ke dalam DNA makanan yang mereka pilih. Dengan menambah gen baru ini, mereka berharap tumbuhan akan melahirkan sifat-sifat yang berkaitan dengan gen. Sebagai contohnya, pemindahan gen dari bakteria yang dikenali sebagai Bacillus thuringiensis atau Bt ke dalam DNA jagung. Gen Bt menghasilkan protein yang dapat membunuh serangga, dan membolehkan jagung  tersebut menghasilkan racun perosak dengan sendiri. Sedangkan sifat semulajadi jagung tidak bergitu.

Pengubahsuaian genetik merupakan teknologi yang berpotensi tetapi berbahaya.
Salah satu masalah utama dengan kejuruteraan genetik adalah  proses memasukkan gen ke dalam DNA  makanan secara rawak, ahli-ahli sains tidak tahu di mana gen akan berada. Ini boleh mengganggu fungsi gen lain dan mewujudkan protein  yang tidak pernah ada di dalam makanan dan boleh menyebabkan wujudnya toksin dan alergen di dalam makanan.

Apakah jenis kehidupan yang sering di ubah secara genetik?
Majoriti jagung, kacang soya, kapas, canola, gula yang ditanam di Amerika Syarikat adalah GMO. Di Hawaii 50% betik ditanam adalah GMO. Sekarang, di Malaysia tembikai kebanyakkan juga diubah secara genetik.

Sebanyak 15% daripada lembu di Amerika Syarikat disuntik dengan hormon pertumbuhan lembu yang diubah suai secara genetik dikenali sebagai rBGH (rBST). rBGH adalah diharamkan di banyak negara kerana kesan negatif ke atas kesihatan lembu.

Mengapa GMO dikatakan bahaya?

1. Kajian Keatas Tikus -Tikus yang dilahirkan oleh ibu-ibu yang diberi makan GM soya (bawah) adalah lebih kecil dan mempunyai kadar kematian lebih tinggi daripada kumpulan tikus yang lain.

2.Tragedi tryptophan-     Satu bentuk genetik daripada makanan tambahan L-tryptophan telah bertanggungjawab ke atas kematian 37 orang dan melumpuhkan beberapa ribu lagi pada tahun 1989.

3. Kentang GMO membahayakan tikus
     Pada 1990-an, Arpad Pusztai, Ph.D., seorang ahli biologi molekul, menjalankan kajian ke atas kentang diubahsuai secara genetik untuk Institut Penyelidikan Rowett di Scotland. Pusztai kajian yang dijalankan memberi makan pada tikus dan mendapati bahawa kentang tersebut telah merosakkan usus haiwan, organ-organ lain, dan juga merosakkan sistem imun tikus tersebut.

 4. Jagung GMO menyebabkan hati dan kerosakan buah pinggang pada tikus
     Kajian yang dijalankan oleh saintis Perancis dan disiarkan dalam Arkib Pencemaran Alam Sekitar dan Toksikologi mendapati gejala keracunan hati dan kerosakan buah pinggang pada tikus yang diberi makan jagung GMO.

5. GMO soya meningkat kematian pada tikus, mengurangkan kesuburan hamsters
     Satu kajian 2006 yang dijalankan oleh Irina Ermikova Kebangsaan Akademi Sains Rusia mendapati bahawa lebih separuh daripada bayi daripada ibu tikus diberi makan soya GMO meninggal dunia dalam tempoh tiga minggu. Dalam satu lagi kajian Rusia saintis mendapati bahawa hamster yang diberi makanan soya GMO telah hilang keupayaan mereka untuk membiak kepada generasi ketiga. Pups hamster juga mengalami pertumbuhan yang lebih perlahan dan tinggi kadar kematian.

GMO Bahayakan Alam Sekitar
1. Bio Hazard Jagung-  GM jagung membahayakan serangga akuatik
     Satu kajian 2007 yang diterbitkan oleh Universiti Indiana profesor sains alam sekitar mendapati bahawa jagung GMO dihasilkan telah meningkat kematian dan mengurangkan pertumbuhan caddisflies, (serangga akuatik) yang merupakan sumber makanan untuk organisma seperti ikan dan amfibia.

2. GMO jagung mengancam jagung asli di Mexico
     Dalam kertas 2001 diterbitkan di dalam majalah Nature, University of California di Berkeley oleh penyelidik Ignacio Chapela dan David Quist menerangkan bagaimana gen daripada jagung GMO jenis mencemarkan jagung asli di Oaxaca, Mexico. Dapatan kajian amat membimbangkan kerana pencemaran ditemui beribu-ribu batu dari penanaman jagung GMO .

3.Tanaman GMO meningkatkan penggunaan racun perosak
     Tanaman yang diubah suai secara genetik juga meningkat penggunaan racun rumpai sebanyak 383 juta pound pada Amerika Syarikat dari 1996 sehingga 2008, menurut laporan oleh Pusat Organik. Ia menyebabkan banyak bahan toksid yang bahaya kepada bumi.

Bagaimana untuk mengelakkan makanan GMO
Pilih NON-GMO Produk- Elakkan makanan yang mengandungi bahan-bahan daripada jagung, soya, canola, bit gula, dan kapas. Kerana lebih daripada 70% daripada makanan yang diproses didapati di kedai-kedai runcit dan restoran mengandungi bahan-bahan yang diperolehi daripada GE jagung, kacang soya, canola, dan kapas. Di samping itu, separuh gula yang digunakan dalam produk makanan datang daripada gula GMO.

Carilah Projek Produk disahkan NON GMO.
Produk-produk makanan telah melalui program pengesahan yang ketat untuk mengurangkan risiko pencemaran GMO, dan memberi jaminan bebas GMO.

Pilih Makanan organik.
     Membeli makanan organik juga menawarkan jaminan terhadap risiko kejuruteraan genetik kerana bahan GMO adalah dilarang dalam pengeluaran organik.

Beli makanan buatan tempatan - Tiada apa-apa lebih baik daripada buah-buahan segar dan sayur-sayuran keluaran tempatan. Membeli dan menyokong petani tempatan.

Tanam Sendiri- Berkebun adalah hobi yang menarik,selain menyihatkan badan, minda, dan tanah.

kredit: www.anakkuwiraku.com
"Daripada viralkan kata soya tidak baguslah untuk lelaki. Kaji dan selidik kenapa ianya diakatakan begitu. Sedangkan kita lihat di Indonesia berapa juta penduduk lelaki mengamalkan tempe, di China pula terkenal dengan tauhu. Mereka tidak sesekali menyatakan soya ni boleh menghilangkan kejantanan. Ada yang kata tidak bagus plak untuk wanita. Mungkin kajian terperinci boleh dilaksanakan, bagi menyokong kenyataan tersebut. Yang penting sekarang Carilah Makanan Yang Menjamin NON-GMO"

Jom order sekarang dengan saya.
Hubungi saya 0127805727-seri
pengeposan keseluruh malaysia dan negara

cod shaklee di seremban 2, jijan enstek, lbj, kota seriemas, gadong jaya, salak tinggi.


Comments

  1. Best info..patut ramai kata soya x bagus. Lepas ni kene beli yg asli

    ReplyDelete
  2. Best info..patut ramai kata soya x bagus. Lepas ni kene beli yg asli

    ReplyDelete

Post a Comment

terima kasih kerana tinggalkan komen

Popular posts from this blog

Cara Membaca Tekanan Darah & Jantung Anda

Cara Rawatan Islam Tulang Retak Dan Patah di Klang

Gunakan MUDAH REKOD untuk memulakan perniagaan anda secara PERCUMA