Haid Tidak Teratur - Supplement / Vitamin SHAKLEE


Kebanyakan wanita mempunyai tempoh haid yang terakhir empat hingga tujuh hari. Kitaran haid wanita biasanya berlaku setiap 28 hari, tetapi kitaran haid yang normal boleh berkisar dari 21 hari kepada 35 hari.
Pusingan Haid

Apakah Dikatakan Haid Tidak Teratur ?
  • Tempoh yang berlaku kurang daripada 21 hari atau lebih daripada 35 hari
  • Tidak didatangi haid tiga atau lebih tempoh berturut-turut
  • Aliran haid yang sangat banyak atau sikit daripada biasa
  • Tempoh yang lebih lama daripada tujuh hari
  • Tempoh yang disertai dengan sakit, kekejangan, loya atau muntah-muntah
  • Pendarahan yang berlaku antara tempoh, selepas menopaus, atau selepas    hubungan seks
  • Wanita muda yang belum mula haid pada usia 15 atau 16 atau dalam tempoh tiga tahun selepas dada mereka mula membesar juga dianggap sebagai mempunyai amenorea.
Senggugut

Apa yang menyebabkan Haid Tidak Teratur?

   Tekanan  Kehilangan sejumlah besar berat badan, diet, perubahan dalam rutin senaman, perjalanan, penyakit, atau lain-lain gangguan dalam rutin harian wanita boleh memberi kesan kepada kitaran haid mereka.
    Pil perancangan kehamilan. Kebanyakan pil kawalan kelahiran mengandungi kombinasi hormon estrogen dan progestin (beberapa mengandungi progestin sahaja). Pil mencegah kehamilan dengan mengelakkan ovari daripada membebaskan telur. Melangkah atau mematikan pil kawalan kelahiran boleh menjejaskan haid. Ada wanita yang mempunyai haid yang tidak teratur atau terlepas sehingga enam bulan selepas menghentikan pil kawalan kelahiran. Oleh itu, sebelum membuat pilihan pil perancang ia satu pertimbangan yang penting apabila anda bercadang untuk memilih pil merancang kehamilan.
    Fibroid. Fibroid rahim adalah ketumbuhan yang melekat pada dinding rahim. Mungkin ada satu atau beberapa fibroid yang terdiri daripada sekecil biji epal dengan saiz limau sambal.  Ini adalah tumor biasanya tidak berbahaya, tetapi ia boleh menyebabkan pendarahan dan kesakitan semasa haid. Jika fibroid yang besar, mereka mungkin meletakkan tekanan ke atas pundi kencing atau rektum, menyebabkan ketidakselesaan.
       Penyakit keradangan pelvis. Penyakit keradangan pelvis (PID) adalah jangkitan bakteria yang memberi kesan kepada sistem pembiakan wanita. Bakteria boleh memasuki faraj melalui hubungan seks dan kemudian merebak ke rahim dan saluran kemaluan atas. Bakteria juga mungkin memasuki saluran pembiakan melalui memasukkan alat dalam rahim (IUD) atau melalui bersalin, keguguran, atau pengguguran. Gejala PID termasuk menunaikan berat faraj dengan bau yang tidak menyenangkan, haid yang tidak teratur, sakit di pelvis dan kawasan perut yang lebih rendah, demam, loya, muntah, cirit-birit.
    Sindrom Polycystic ovari. Dalam sindrom ovari polisistik (PCOS), ovari membuat sejumlah besar hormon lelaki androgen. Kantung berisi cecair Kecil (sista) boleh terbentuk di dalam ovari. Ini boleh sering dilihat pada ultrasound. Tahap yang tinggi androgen mengelakkan telur dari matang, dan ovulasi tidak berlaku. Kadang-kadang seorang wanita dengan sindrom ovari polikistik akan mempunyai haid yang tidak teratur atau haid berhenti sepenuhnya. Di samping itu, keadaan ini dikaitkan dengan obesiti, kemandulan, dan hirsutisme (pertumbuhan rambut yang berlebihan). Keadaan ini mungkin disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon, walaupun punca sebenar tidak diketahui. Rawatan PCOS bergantung kepada sama ada wanita yang berhasrat mengandung. Jika kehamilan tidak adalah matlamat, maka berat badan, pil perancang lisan, dan ubat Metformin (satu pemeka insulin) boleh mengawal kitaran wanita. Sekiranya kehamilan diingini, ubat-ubatan merangsang ovulasi boleh dibicarakan.
    Pramatang kegagalan ovari. Keadaan ini berlaku di kalangan wanita di bawah umur 40 yang ovari tidak berfungsi dengan normal. Kitaran haid mungkin tidak teratur atau tidak hadir. Ini boleh berlaku pada pesakit yang sedang dirawat untuk kanser dengan kemoterapi dan radiasi, atau jika anda mempunyai sejarah keluarga kegagalan ovari pra-matang atau keabnormalan kromosom tertentu. Jika keadaan ini berlaku, lihat doktor anda.

Sebab-sebab lain yang haid  tidak normal / tidak teratur iaitu: 
  • Kanser rahim atau kanser serviks
  • Ubat-ubatan, seperti steroid atau ubat anticoagulant (pencair darah)
  • Keadaan perubatan, seperti anemia, gangguan pendarahan yang lain, di bawah-atau terlalu aktif kelenjar tiroid, pituitari atau gangguan yang menjejaskan keseimbangan hormon
  • Komplikasi yang dikaitkan dengan kehamilan, termasuk keguguran atau kehamilan ektopik (telur yang disenyawakan diluar rahim) 
Cadangan Supplement Atasi Haid Tidak Teratur & Senggugut
1. GLA - GLA dapat membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon  dan wanita, memperbaiki simptom sengugut seperti kesakitan, hilang mood dan sakit di sekitar payudara 
2. Osteomatrix - untuk memperbaiki kekejang usus dan kebas-kebas, dengan pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan.
3. Bcomplex - vitamin yang dapat menurunkan stress

Sumber : Cleveland Clinic

Sesetengah wanita mengalami sengugut yang amat teruk. ia juga boleh menjejaskan aktiviti harian. Dapatkan tips cara mengatasi sengugut di Cara Atasi Sengugut yg Teruk Dengan Supplement Shaklee.


Call/ SMS/Whatsapp saya di 012-7805727 untuk mengetahui info lanjut 
SECARA PERCUMA!


Saya akan terangkan secara menyeluruh 

JOM SINGGAH DAN LIKE FB PAGE SAYA DI SINI -->SeriSihatCeriaShop
Lebih banyak info ada di sana.
 

Comments

Popular posts from this blog

Cara Membaca Tekanan Darah & Jantung Anda

Cara Rawatan Islam Tulang Retak Dan Patah di Klang

Gunakan MUDAH REKOD untuk memulakan perniagaan anda secara PERCUMA