Gunakan MUDAH REKOD untuk memulakan perniagaan anda secara PERCUMA

Sebagai peniaga kecil dan yang baru memulakan perniagaan. Hampir ke semua perkara anda perlu ambil bahagian dari sebesar masalah sehingga kecil-kecil masalah bukan? Oleh hal demikian ramai diluar mereka merasakan berniaga ini suatu yang sukar. Dengan pelbagai teknologi di tangan banyak perkara memudakan urusan anda.

Saya ingin memperkenalkan anda sistem merekod termudah dan mampu membuat senarai mengikut tarikh. Medium ini bagi membantu para peniaga yang sukar untuk berada di meja bersama komputer. Mari saya kongsikan kepada anda.

1. Nama medium ini iaitu MUDAH REKOD menggunakan medium excel. Eh tadi kan kata ini khas untuk perniaga tiada masa untuk menghadap komputer. Ok mari saya terangkan.

2. Anda boleh menggunakan telefon bimbit untuk simpan data iaitu GOOGLE SHEET ini adalah percuma. Apa yang anda perlu lakukan ialah anda perlu buat kategori 
 TARIKH      JUALAN    BELIAN     BELANJA   AMBILAN


Ini dimaksudkan dengan terma-terma tadi
Jualan=  hasil, pendapatan perniagaan/menerima bayaran ke atas produk/perkhidmatan
Belian = Belian barang berniaga (contoh ntik peniaga kek BELIAN adalah tepung, gula, mentega dll)
Belanja = Kos yang perlu dibayar oleh perniaga (gaji, insurans,pengangkutan,iklan, insurans, belanja utiliti, hutang lapuk dll)
Ambilan =  Jumlah ambil produk tanpa keuntungan (rosak, percuma, sedekah dll)

Ok kan saya kata tadi penggunaan medium ini untuk mereka yang tiada masa kan. Setelah anda mengisi data seepanjang seminggu ke...sebulan atau lebih dalam GOOGLE SHEET ini tidak ada had. Seterusnya gunakan MUDAH REKOD untuk proses simpanan rekod anda. Menarik kan?



Kalau yang paham membaca carta alir ni saya tunjukkan. Jadi untuk menggunakan MUDAH REKOD ini anda boleh guna secara TERUS mahupun melalui GOOGLE SHEET.  

Masukkan data anda secara tampal (PASTE) ke ruangan Microsoft Excel Tersebut. Dan Jadual dan Graf akan terus jana pengiraan pembelanjaan dan keuntungan anda secara keseluruhan secara bulanan.

Secara automatiknya data harian dan bulanan akan dikira tanpa anda bersuah payah mencatit.


Hasil 
memang memudahkan

dalam bentuk graf


Menarik bukan....

Jom download untuk kegunaan harian anda sebarang masalah boleh hubungi saya..
File ini besar jadi gunakan laptop/Komputer.

email: ummiserin@gmail.com







Comments

  1. Kak, saya try tekan butang download dia kata file in owner bin, no preview available

    ReplyDelete

Post a Comment

terima kasih kerana tinggalkan komen

Popular posts from this blog

Cara Membaca Tekanan Darah & Jantung Anda

Cara Rawatan Islam Tulang Retak Dan Patah di Klang