SHAKLEE ini Multilevel Marketing. Adakah MLM Shaklee Mematuhi Syariah?

Kualiti produk dan pengguna yang amat ramai terhadap produk shaklee. Semakin ramai juga yang menaruh kepercayaan terhadap produk shaklee seterusnya semakin ramai yang berminat untuk mendaftar menjadi agen atau ahli shaklee namun menjadi tanda tanya adakah shaklee ini sebuah MLM. Ya, Shaklee adalah syarikat yang mengamalkan MLM.

Apa yang dikatakan Syarikan MLM Shaklee yang mengikut garis panduan menurut syariah?

1. KUALITI & HALAL ; Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang jelas seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti alatan, makanan berkualiti. Justeru, produk-produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana ia kemungkinan bertujuan untuk mengaburi dalam undang-undang dan hukum Shariah.

2. USAHA BARU ADA KOMISYEN ; Tiada komisyen tanpa usaha.

4. KOMISYEN BERDASARKAN PENJUALAN ; Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja, tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya atau berapa banyak penjualan barang .

5. Syarikat meletakkan syarat JUALAN MINIMA untuk memperolehi komisyen kumpulan dan sebagainya,  ia mungkin dibenarkan dengan syarat ia dibuat atas asas ju'alah. Untuk itu, syarat dan rukun jua'alah mestilah dipastikan sempurna.

6. Konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Oleh itu upline digalakkan mengajar sedikit maklumat mengenai shaklee.

7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya atau yang atas sahaja yang akan untung berganda-ganda. Sesungguhnya shaklee tidak menggamalkan sistem priramid begitu, MLM shaklee memberikan hak kepada semua, orang bawahan juga mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, semuanya bergantung kepada usaha.

8. Untuk mengelakkan penipuan dalam perniagaan. Shaklee mempersembahkan sistem komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh semua ahli dengan jelas

Comments

Popular posts from this blog

Cara Membaca Tekanan Darah & Jantung Anda

Cara Rawatan Islam Tulang Retak Dan Patah di Klang

Gunakan MUDAH REKOD untuk memulakan perniagaan anda secara PERCUMA