Bagaimana Kira Waktu Subur &online

Sebelum kita tahu kiraan waktu subur mari kita fahami dalam satu kitaran haid akan berlaku beberape perkara. Pengiraan waktu subur amat penting bagi merancang kehamilan dan merancang keluarga. Pengiraan waktu subur juga perlu difahami oleh setiap insan bernama wanita. Gambar di bawah adalah keterangan ringkas setiap kitaran haid bagi setiap wanita.

Proses yang berlaku dalam kitaran haid setiap wanita
Kitaran haid wanita dalam kiraan 27-33 hari dan ada juga lebih, dan kebanyakkan antara kita ialah 28 ata 29 hari. Bagi mereka yang mempunyai kitaran yang tetap memang bukan satu masalah besar untuk mengira waktu subur. Tetapi bagaimana mereka yang sukar untuk menaggak waktu subur mereka. 


CARA 1
Jadual di bawah adalah waktu subur mengikut kitaran haid. Kitaran Haid adalah dikira bermula dari hari pertama haid sehingga pada hari pertama haid seterusnya.
Siklus Mesturasi = Kitaran Haid
Anggaran Waktu subur
CARA 2 (kira2 mudah)
Bagi yang tidak menentu, anda pilih yang paling pendek harinya. contoh Januari 28hari, Febuari 30 hari, Mac 30 hari, April 29 hari jadi pilih la yang 28 hari sebagai pengiraan.
28-14=14 (Maka hari ke 14 dikatakan hari subur)
Maka pada hari ke 13 anda sewajarnya bersama dengan suami dan diikuti pada hari ke 15/16 dan hari ke 18. Ulangi selama beberapa bulan. InsyAllah dengan izinya. Saya berjaya dengan kaedah ini. Alhamdullilah.

CARA 3(phone)
Gambar di bawah adalah contoh system online yang mana anda boleh download. Dan mencatat kitaran haid setiap bulan.

Dengan bantuan aplikasi menstrual kalender yang boleh di muat turun ke telefon (smartphone), semua jadi mudah. Kalau kalender online anda boleh pilih http://strawberrypal.com/

Cara penggunaan

1) Masukkan tarikh hari pertama haid. Tandakan hari tersebut di dalam kalender.
2) Kemudahannya ia akan mengagak waktu subur anda, jadi ianya panduan penting untuk anda tahu bila patut berusaha "bersama" suami
3) LH Ovulation Tester membantu mengenalpasti bila waktu subur atau waktu ovulasi, jadi anda dan suami bole pastikan masa berkualiti untuk bersama. 


CARA 4(Computer)Kita boleh gunakan kakilator online seperti ini. Ovulation Calculation(klik di sini). Yang ni sangat mudah bg mereka yang tidak sukakan jadual.  Bilangan hari subur adalah jangkaan anda aktif pada waktu tersebut.  Ataupun tidak aktif bersama bagi mereka yang tidak mahu mengandung .

TESTIMONI

 

 


Harap Membantu.. 
 
Set Kesuburan (Asas)


Hubungi Saya Sekarang !!
Call / Wassup : 012-7805727
FB : Seri Nian
Like Pages: SeriSihatCeriaShop
Dapatkan  INFO PERCUMA
Daftar Keahlian SHAKLEE dengan kami Sekarang!
Pengedar Shaklee di ENstek, nilai bandar enstek, kota seri meas, jijan salak tinggi dan Seluruh Malaysia

Comments

Popular posts from this blog

Cara Membaca Tekanan Darah & Jantung Anda

Cara Rawatan Islam Tulang Retak Dan Patah di Klang

Gunakan MUDAH REKOD untuk memulakan perniagaan anda secara PERCUMA