Darah Keluar Banyak Ketika Haid? Shaklee

Haid yang normal adalah  yang keluar yang tidak melebihi 80ml pada setiap 21 hingga 35 hari kitaran untuk selama dua hingga tujuh hari. Kehilangan darah haid yang terlalu banyak boleh berlaku apabila haid keluar terlalu banyak dan melimpah. Jumlah hari juga terlalu banyak dan kitaran haid terlampau singkat menyebabkan kedatangan haid terlalu kerap atau tidak tetap.

Masalah haid yang keluar terlalu banyak seperti yang dinyatakan di atas itu dikenali sebagai Menorrhagia. Didapati 2/ 3 daripada wanita yang mempunyai masalah menorrhagia akan juga mengalami masalah kekurangan zat besi. Jika ia berlaku pada remaja sudah tentu ia menganggu pembelajaran di sekolah. Ini kerana  kehilangan darah yang berpanjangan boleh menyebabkan pelajar anemia, pucat dan letih.

Punca Menorrhagia
1). Kitaran ovari belum matang untuk berfungsi (pada remaja) atau kitaran ovary tamat usia untuk berfungsi (mereka yang lanjut usia).
2)35 % adalah masalah ginekologi iaitu seperti radang pada rongga pelvis, penyakit endometriosis, fibroid, penebalan dinding rahim (peringkat pra kanser dinding rahim, kanser rahin atau ketumbuhan pada ovary.

Bahaya Menorrhagia
Jika dibiarkan kemungkinan besar kuantiti darah yang hilang akan menyebabkan keletihan dan risiko mendapat penyakit anemia. Ini kerana sel darah merah memerlukan masa sekurang-kurang 3 bulan untuk dihasilkan semula.

Saranan Diet untuk Pesakit Menorrhagia

Makan makanan yang tinggi kadungan zat besi seperti hati, tiram, kerang, daging tanpa lemak, ayam, itik dan ikan. Kacang dan sayur-sayuran hijau adalah sumber zat besi daripada tumbuhan. Di samping itu susu dan kuning telur digalakkan bagi pencegahan kekurangan zat besi dalam tubuh.

Supplement Sumber Zat Besi

Vitalea Shaklee (klik disini)
Adalah multivitamin dan mineral. Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting sebagaimana disarankan oleh RDA. Tablet Vitalea disaluti serbuk spirulina. Pengambilan Vitalea selama setahun mengurangkan risiko sakit sebanyak 65%. Vitela telah dipilih oleh CENTER OF SCEINCE di US sebagai THE BEST MULTI-VITAMIN di dalam Public Interest pd tahun 2000. Fungsi Vitalea iaitu pemberi tenaga, kecerdasan tubuh dan kekuatan mental, sekaligus membantu sistem memori dan fokus dalam pembelajaran mahupun kerja seharian, penglengkap nutrisi, membantu dalam meningkatkan metabolisme, melambatkan proses penuaan dan banyak lagi.

Hubungi Saya Sekarang !!
Call / Wassup : 012-7805727
FB : Seri Nian
Like Pages: SeriSihatCeriaShop
Dapatkan  INFO PERCUMA
Daftar Keahlian SHAKLEE dengan kami Sekarang!
Pengedar Shaklee di Melaka dan Seluruh Malaysia

Comments

Popular posts from this blog

Cara Membaca Tekanan Darah & Jantung Anda

Cara Rawatan Islam Tulang Retak Dan Patah di Klang

Cara Mudah Untuk Bersalin, BUNGA KEMBANG SEMANGKUK,AKAR FATIMAH