HB Rendah Ketika Hamil, Atasi Dengan Shaklee

Mengapa tahap hemoglobin rendah semasa hamil?

Semasa hamil keperluan zat besi dalam tubuh adalah berganda. Zat besi berfungsi untuk menghasilkan hemoglobin, ianya memabantu protein dalam sel-sel darah merah yang membawa oksigen ke sel-sel lain . Semasa hamil, jumlah darah dalam badan akan meningkat sehingga hampir 50 peratus lebih daripada biasa. Dan anda memerlukan zat besi yang lebih untuk membuat lebih banyak hemoglobin untuk membanyakkan sel darah merah. Zat besi juga diperlukan untuk pertumbuhbesaran bayi dan plasenta.

Kepekatan darah bergantung kepada zat besi yang diambil

Wanita hamil wajib mengambil zat besi, terutamanya dalam trimester kedua dan ketiga. Jika anda sampai ke tahap di mana anda tidak lagi mempunyai besi yang cukup untuk membuat hemoglobin yang anda perlukan , anda akan menjadi lemah. Risiko lain anda akan demam yang cukup teruk sehingga menyebabkan muntah yang kerap, dan jika anda mempunyai dua atau lebih kehamilan yang rapat anda akan mengalami pendarahan yang teruk.

Semasa mengandung jumlah zat besi yang diperlukan adalah 18 hingga 27 miligram (mg ) sehari. Oleh kerana ia adalah sukar untuk mendapatkan jumlah zat besi yang cukup dengan hanya melalui diet sahaja, Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit mengesyorkan bahawa wanita hamil perlu mengambil makanan tambahan harian dengan 30 mg unsur zat besi sebagai dos pencegahan. Kebanyakkan makanan tambahan pranatal mengandungi jumlah tersebut.

Kekurangan zat besi semasa mengandung, bukan satu-satunya penyebab anemia (kurang darah). Kekurangan asid folik atau vitamin B12 disebabkan oleh kehilangan banyak darah , atau dari penyakit-penyakit tertentu atau gangguan darah yang diwarisi seperti penyakit sel sabit.

Beberapa sayuran penambah darah

1. Sayuran bayam (amaranthus caudatus)
Bayam adalah jenis tumbuhan yang banyak di jumpai di asia timur, asia tenggara dan america.  Bayam sangat baik bagi penderita kekurangan sel darah merah. Terlihat dari batang sampai daunnya yang hijau. Bayam kaya akan zat besi dan folat yang biasanya meningkatkan darah. Dan sangat baik bagi penderita anemia.
WARNING : jangan memakan bayam yang sudah di masak lebih dari 5 jam. Ini kerana, jika sudah di masak setelah 5 jam akan menjadi racun.

2.  Kangkung (ipomoea aquatica forsk)
Kangkung tak jauh bezanya dengan bayam, sebagai sayuran penambah darah yang baik. serta kandungan zat besinya yang sangat tinggi.

3.Daun datuk
Daun datuk memiliki zat forsfor dan zat besi yang tinggi, jadi sangat baik untuk menambah darah anda. Biasanya dijadikan ulam-ulaman bagi hidangan keluarga
sumber: http://www.babycenter.com/0_iron-deficiency-anemia-in-pregnancy_3073.bc?page=1

Perhatian!!!
  • Pesakit talasemia tidak boleh mengambil Vitalea kerana mengandungi iron.
  • Elakkan minum kopi, teh atau minuman bergas selepas makan kerana minuman itu menyukarkan tubuh untuk menyerap zat besi.
  • Elakkan mengambil vitalea bersama-sama dengan kalsium kerana kalsium akan melemahkan penyerapan zat besi.
  • Energizing Soy Protein – Untuk kritikal anemia di paras 6-7 g/dL 
Satu perkara yang lebih penting untuk ambil perhatian: Berhati-hati tentang apa-apa pil yang mengandungi zat besi, jauhkan ia daripada kanak-kanak. Ini kerana setiap tahun kanak-kanak mati akibat berlebihan zat besi kerana keracunan dadah secara tidak sengaja. Malah , dos dewasa tunggal boleh meracuni kanak-kanak kecil.


Dapatkan VitaLEA Daripada Saya

Penyerapan vitalea akan lebih bagus dan optimum jika diambil bersama-sama dengan vitamin c. Disebabkan Vitamin C Shaklee menjanjikan pelepasan masa so ia akan sentiasa ada badan kita, iaitu kira-kira 5 jam dalam badan setelah makan. Sifat vitamin C shaklee ni mudah larut dalam air.


Hubungi Saya Sekarang !!
Call / Wassup : 012-7805727
FB : Seri Nian
Like Pages: SeriSihatCeriaShop
Dapatkan  INFO PERCUMA
Daftar Keahlian SHAKLEE dengan kami Sekarang!
Pengedar Shaklee di Melaka dan Seluruh Malaysia


Comments

Popular posts from this blog

Cara Membaca Tekanan Darah & Jantung Anda

Cara Rawatan Islam Tulang Retak Dan Patah di Klang

Gunakan MUDAH REKOD untuk memulakan perniagaan anda secara PERCUMA